اخبار

شیرکوند: گردشگری فرصتی برای توسعه اقتصادی کشور است

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گفت: گردشگری فرصتی است که می توان با استفاده از آن اقتصاد کشور را توسعه داد و زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد بیشتر  برای مردم را فراهم کرد.

سعید شیرکوند شامگاه دوشنبه در مراسم آغاز به کار دهمین دوره جشنواره آش ایرانی و نخستین دوره جشنواره غذاهای کشورهای اکو در زنجان افزود: در دهه های اخیر اقتصاد جهانی صنعت گردشگری رشد بسیار فزاینده ای داشته است.

وی یادآورشد: طی 50 سال گذشته رشد گردشگری اعجاب آور بوده و بیش از سایر حوزه ها توسعه یافته است.

شیرکوند اظهار کرد: بشر امروز انسان ثروتمندی است و به سبب توسعه تکنولوژی و رشد صنعت در تمام حوزه ها، میزان نیاز به انسان به عنوان نیروی یدی کاهش و مدت زمان فراغت انسان افزایش یافته است.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بشر در این شرایط سرمایه خود را صرف گشت و گذار و در نهایت گردشگری می کند و از این رو فرصتی برای توسعه گردشگری در جهان یافت شده است.

وی خاطرنشان کرد: پس از دو جنگ جهانی خونین که منجر به کشتار میلیون ها انسان بی گناه شد، بشر متوجه شد که دلیلی برای جنگ و خصومت نیست و می توان با صلح و سازش به بهره برداری از زیبایی های جهان پرداخت.

شیرکوند با بیان اینکه حضور یک شخص در هر مکانی موجب تعلق خاطر وی به آن محل می شود، ادامه داد: زمانی که فرد نسبت به مکانی تعلق خاطر پیدا کرد نسبت به وضعیت آن حساس می شود و آن را بخشی از سرزمین خود می پندارد.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگری امروز در روابط میان انسان ها نقش تاثیرگذاری دارد.

وی تاکید کرد: به صنعت گردشگری در ایران آن گونه که باید و شاید توجه و در مجموع به این حوزه به عنوان صنعت نگریسته نشده است.

شیرکوند افزود: یکی از دلایل نپرداختن به صنعت گردشگری، استقناع کشور به درآمدهای نفتی است که به عنوان یک درآمد پایدار به آن نگریسته شده است.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: به دلیل توجه به درآمدهای نفتی، به بسیاری از زیرساخت های موجود در کشور توجه نشده است.

وی یادآورشد: در ایران به دلیل اتکا به درآمدهای نفتی به بسیاری از حوزه های درآمد از جمله مالیات و گردشگری توجه نشده است در حالی که ستون فقرات اقتصاد تمام کشورها مالیات است.

شیرکوند با بیان اینکه همین اتکا به درآمدهای نفتی منجر به ایجاد نگرش تفننی بودن گردشگری و تعبیر آن به جابجایی افراد شده است، اظهار کرد: باید متوجه بود که گردشگری تفنن و جابجایی افراد نیست، بلکه فرصتی است که می توان با استفاده از آن اقتصاد کشور را توسعه داد و زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد بیشتر را برای مردم فراهم کرد.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بخشی از این نگرش به باور ذهنی مردم مبنی بر اینکه گردشگری لهو و لعب است بر می گردد، در حالی که در ادبیات این صنعت، حوزه های مختلفی همچون گردشگری درمان، زیارتی، اقتصادی و تجاری دیده می شود.

وی با تاکید بر اینکه خودمان را از منافع این صنعت تا کنون محروم کرده ایم، خاطر نشان کرد: از دو سال گذشته دولت توجهی جدی به این حوزه پیدا کرده و شخص رییس جمهوری در تمام سفرهای استانی خود توسعه گردشگری را مورد تاکید قرار داده است.

شیرکوند ادامه داد: رییس جمهوری سازمان میراث فرهنگی را نیز مکلف به توسعه و احیای گردشگری در کشور کرده است.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طی دو سال گذشته گردشگران خارجی بسیاری وارد ایران شده اند و تا کنون هیچ نوع تخلف و هنجارشکنی از آنان گزارش و یا مشاهده نشده است.

وی بر لزوم توجه به توسعه صنعت گردشگری در کشور تاکید کرد و افزود: به یقین گردشگری که به ایران وارد می شود، قصد خرید سوغاتی، استفاده از هتل ها و غذاهای موجود را دارد و این موضوع می تواند منجر به رونق صنایع دستی، صنعت غذا و هتل های کشور شود.

شیرکوند تصریح کرد: موضوع ناشایستی است که ایران در زمره 12 کشور نخست جهان در زمینه ثبت آثار گردشگری و دارای آثار زیبای خدادادی و تاریخی بسیاری باشد اما نتواند آن را به دیگران نمایش دهد.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب، اقتصاد ریاضتی و انزوا گرا نیست و به یقین اقتصادی قدرتمند می شود که بر بنیان های داخلی تکیه کند و بتواند آنها را به بهره برداری برساند.

شیرکوند نماد بارز مقاومت را مذاکرات هسته ای تیم ایران در مقابل شش کشور قدرتمند جهان برشمرد و افزود: همین مقاومت موجب شد که وزاری خارجه این شش کشور 11 روز در مقابل تیم ایران پشت میز مذاکره بنشینند و جرات ترک میز را نداشته باشند.

معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اقتصاد مد نظر رهبری برای قوی تر شدن و حضور در عرصه های جهانی است و باید برای تحقق آن به توانمندی های داخلی توجه کرد.

دهمین دوره جشنواره آش ایرانی و نخستین دوره جشنواره غذاهای کشورهای عضو اکو - جاده ابریشم از 9 تا 13شهریور جاری در زنجان برگزار می شود.

برای برگزاری جشنواره آش ایرانی مجموعه تفریحی گاوازنگ و برای برگزاری جشنواره غذاهای کشورهای عضو اکو محل کارخانه کبریت سازی سابق زنجان در نظر گرفته شده است.

در حاشیه این دو جشنواره شب های فرهنگی استان ها و نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور 31 استان برگزار می شود و رقص های سنتی و آیین های بومی استان ها به نمایش در می آید.

/انتهای خبر

درباره جشنواره

"بگو، در زمين گردش کنيد و بنگريد خداوند چگونه آفرينش را آغاز کرد سپس خدا وند (به همين گونه) جهان آخرت را ايجاد مي کند."مردم جهان با اهداف متفاوت، روزهای زیادی را در طول سال جشن می‌گیرند،‌ یکی از مهمترین اهداف این است که تمام مردم این کره زمین با هم یکی و متحد شوند. مراسم در هر کشوری مطابق با آداب و سنن و قوانین دولتی آنجا برگزار می‌شود اما هدف غایی و بنیادی این روزها این است که مردمان جهان با هم هماهنگ شوند به این امید که جهانی آرام و بدون جنگ و بدون ناراحتی داشته باشند. سازمان ملل متحد و زیربخش های آن نیز در همین راستا روزهای خاصی را با نامهای مختلف و موضوعات متفاوت بعنوان روزهای جهانی مطرح می کنند تا ضمن ایجاد یکپارچگی بین کشورهای مختلف زمینه الزام و توجه همه حکومتها را به برنامه ریزی و اجرای برنامه های ویژه این روزها، ایجاد نمایند.

تمام حقوق این سایت محفوظ است.© طراحی و پیاده سازی فرتاک

Search